1. Na jakim
kontynencie rozgrywają się wydarzenia opisane w powieści? …………………
2. Do podanych
postaci dopisz podane poniżej określenia, tworząc logiczne pary.
piastunka Nel;
podstępna Sudanka; Angielka; niewolnica Nel; ojciec Stasia; wdowiec; porywacz;
przywódca sudańskiego powstania; syn króla plemienia Wa-hima; szwajcarski
podróżnik
Tarkowski –……………………………… Mahdi – …………………………
Nel –……………………………………… Mea –……………………………
Dinah – ……………………………… Kali –……………………………
Rawlison –……………………………… Linde
–…………………………
Chamis –………………………………… Fatma
–…………………………
3. Do opisów
przepisz podane niżej miejscowości, tworząc logiczne pary.
Omdurman ; Luela; Port Said ;
Chartum; Medinet; Mombasa
§
miasto egipskie, w którym mieszkali inżynierowie
z dziećmi – …………………
§
okolice Nilu, piękne miasto, do którego
zmierzały dzieci na spotkanie z ojcami – ………
§
miasto opanowane przez powstanie - ……………………
§
spotkanie Stasia z Mahdim – …………………
§
miejsce święte, schronienie dla kobiet i dzieci
- …………………
§
kres podróży, spotkanie z ojcami - ………………………
4. Dlaczego Staś i
Nel przebywali z ojcami w Egipcie? ……………………………………
…………………………………………………………………………………………………
5. Dlaczego pani
Oliwier nie mogła towarzyszyć dzieciom w drodze do Medinet? ………
………………………………………………………………………………………………
6. Jakie prezenty
bożonarodzeniowe dostali Staś i Nel? ……………………………………
7. Gdzie dzieci
poznały kapitana Glena i dra Clary’ego? ……………………………………..
8. Dlaczego
porwano Stasia i Nel? …………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
9. Co było znakiem
zostawionym przez Nel na pustyni? ……………………………………
10. Jakie
niebezpieczeństwo groziło karawanie na Pustyni Libijskiej? …………………….
………………………………………………………………………………………………
11. Dlaczego
pierwsza próba ucieczki dzieci (z wąwozu na pustyni) nie powiodła się? ……
…………………………………………………………………………………………………
12. Co Staś robił
podczas podróży przez pustynię, by nie stracić orientacji w terenie? ……
…………………………………………………………………………………………………
13. Czego Staś
odmówił Mahdiemu? …………………………………………………………
14. W jaki sposób
dzieci poznały Meę? ………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
15. W jaki sposób
dzieci uciekły porywaczom? ………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
16. Gdzie dzieci
znalazły schronienie podczas pory deszczowej? ……………………………
17. Opisz w 3
zdaniach jak doszło do spotkania Stasia z Lindem, jak ono przebiegało, jak
wpłynęło na dalsze losy dzieci?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………...
18. W jaki sposób
Staś i Kali uratowali uwięzionego słonia? …………………………………
………………………………………………………………………………………………….
19. Co było
środkiem transportu dzieci po opuszczeniu baobabu? ……………………………
20. Wymień 4
gatunki zwierząt widzianych przez dzieci w Afryce …………………………
………………………………………………………………………………………………….
21. Dopisz imiona
lub nazwy
Uwolniony Słoń – …………… Czczone przez Murzynów, dobre i
złe – ……….
Wąwozy na pustyni – ………… Baobab – …………
Pies Nel – …… Bezpieczna i urodzajna góra wskazana przez
Szwajcara – …………….
22. W jaki sposób
dzieci zostawiały ślady, informacje o sobie? ………………………………
………………………………………………………………………………………………….
23. Jak Murzyni z
kolejnych wiosek przekazywali sobie informacje o podróżnych i władcy słonia?
……………………………………………………………………………………
24. Jak dzieci
zostały uratowane? ……………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
25. Gdzie po latach
zamieszkali Staś i Nel (już jako małżeństwo)? …………………………
tyuiyuuitytr
OdpowiedzUsuń