środa, 4 marca 2015

Jak napisać dobrze skomponowane opowiadanie?

W związku z Waszą prośbą, wskazówki, jak napisać opowiadanie, aby dostać piątkę:)

ŻELAZNE ZASADY PISANIA OPOWIADANIA
  1. Pisz całe opowiadanie w jednakowym czasie.
  2. Starannie zaplanuj kompozycję.
  3. Tam, gdzie to możliwe, wprowadzaj dialogi.
  4. Wykorzystuj inne formy wypowiedzi – wprowadź elementy opisu czy charakterystyki.
  5. Korzystaj z bogactwa wyrażeń i zwrotów rozpoczynających i kończących opowiadanie oraz stanowiących spoiwo pomiędzy poszczególnymi częściami.
  6. Używaj bogatego słownictwa, stosuj zróżnicowane przymiotniki.
  7. Dobre opowiadanie powinno mieć ciekawy początek, budzące zainteresowanie rozwinięcie i przekonujące zakończenie.
  8. Pamiętaj o spójnym z całością zakończeniu. Częsty błąd to urywanie akcji lub brak podsumowania.
Redagując opowiadanie, możesz wybrać jedną z następujących możliwości:
·                                 jesteś główną postacią i pełnisz rolę narratora – piszesz wówczas w 1 os. liczby poj. czasu przeszłego, np. byłem, poznałem itp.
·                                 pełnisz tylko rolę narratora, a opowiadasz o kimś innym – piszesz wówczas w 3 os. liczby poj., np. był, poznał itp.
·                                 jesteś jedną z wielu osób, które brały udział w pewnych wydarzeniach, wszyscy bohaterowie coś przeżyli, a Ty opowiadasz o wydarzeniach (pełnisz rolę narratora) – piszesz wówczas w 1 os. liczby mn., np. byliśmy, poznaliśmy itp.
·                                 pełnisz rolę narratora, ale wcielasz się w inną postać – piszesz wówczas w 1 os. liczby poj., ale „jesteś” kimś innym, musisz więc przedstawiać wydarzenia z innego punktu widzenia. Taka forma jest trudna, ale odpowiednio napisana może być bardzo ciekawa.
PROPOZYCJE ZWROTÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH OPOWIADANIE
Działo się to w...    Było to wówczas, gdy... To, co chcę wam opowiedzieć, wydarzyło się, gdy...    Nie uwierzycie może, ale to nie był sen...  Gdy zaczynam o tym myśleć...     Nigdy nie zapomnę dnia, o którym...  Długo zastanawiałem się, jak opisać to, co stało się... 
PROPOZYCJE ZWROTÓW POSUWAJĄCYCH AKCJĘ DO PRZODU
Z początku...  W pewnej chwili...  Później jednak...  Po chwili okazało się, że...W ostatniej chwili (w ostatnim momencie)...   Pod koniec dnia..  Wówczas, gdy..  Nieco później..   Zbiegiem okoliczności...
 PROPOZYCJE ZWROTÓW WPROWADZAJĄCYCH POSTACIE
Ujrzałem wówczas...  Koledzy, o których chcę powiedzieć...  Bohaterem wydarzenia był...  Okazał się nim...  To nie była zwyczajna postać...
PROPOZYCJE ZWROTÓW INFORMUJĄCYCH O PRZEŻYCIACH
Radość, którą przeżyłem, była... Nie pamiętam, czy coś wywarło na mnie takie wrażenie, jak... Trudno mi o tym pisać, ale... Nie wiem, czy zdołam pojąć, że to, co przeżyłem... Nic w życiu dotąd nie sprawiło mi tyle radości (smutku, bólu), co... Pozostał tylko smutek (żal), że... Z tego wydarzenia wyniosłem naukę, że...
PROPOZYCJE ZWROTÓW KOŃCZĄCYCH OPOWIADANIE
I tak skończyła się moja przygoda. Dla jednych być może niewiarygodna, innych szokująca, dla mnie najprawdziwsza z prawdziwych.
I chociaż cała ta historia miała pomyślny koniec, postanowiłem jednak już nigdy nie podejmować takiego ryzyka.                                   Zakończenie tej historii było raczej banalne i nie sądzę, by warto o nim pisać.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz