czwartek, 12 marca 2015

Sprawdź siebie...


1.      Na jakim kontynencie rozgrywają się wydarzenia opisane w powieści? …………………
2.      Do podanych postaci dopisz podane poniżej określenia, tworząc logiczne pary.
piastunka Nel; podstępna Sudanka; Angielka; niewolnica Nel; ojciec Stasia; wdowiec; porywacz; przywódca sudańskiego powstania; syn króla plemienia Wa-hima; szwajcarski podróżnik
Tarkowski –………………………………                    Mahdi – …………………………
Nel –………………………………………                   Mea –……………………………
Dinah – ………………………………                           Kali –……………………………
Rawlison –………………………………                      Linde –…………………………
Chamis –…………………………………                     Fatma –…………………………

3.      Do opisów przepisz podane niżej miejscowości, tworząc logiczne pary.

Omdurman; Luela; Port Said; Chartum; Medinet; Mombasa

§         miasto egipskie, w którym mieszkali inżynierowie z dziećmi – …………………
§         okolice Nilu, piękne miasto, do którego zmierzały dzieci na spotkanie z ojcami – ………
§         miasto opanowane przez powstanie - ……………………
§         spotkanie Stasia z Mahdim – …………………
§         miejsce święte, schronienie dla kobiet i dzieci - …………………
§         kres podróży, spotkanie z ojcami - ………………………

4.      Dlaczego Staś i Nel przebywali z ojcami w Egipcie? ……………………………………
…………………………………………………………………………………………………
5.      Dlaczego pani Oliwier nie mogła towarzyszyć dzieciom w drodze do Medinet? ………
………………………………………………………………………………………………
6.      Jakie prezenty bożonarodzeniowe dostali Staś i Nel? ……………………………………
7.      Gdzie dzieci poznały kapitana Glena i dra Clary’ego? ……………………………………..
8.      Dlaczego porwano Stasia i Nel? …………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
9.      Co było znakiem zostawionym przez Nel na pustyni? ……………………………………
10.  Jakie niebezpieczeństwo groziło karawanie na Pustyni Libijskiej? …………………….
………………………………………………………………………………………………
11.  Dlaczego pierwsza próba ucieczki dzieci (z wąwozu na pustyni) nie powiodła się? ……
…………………………………………………………………………………………………
12.  Co Staś robił podczas podróży przez pustynię, by nie stracić orientacji w terenie? ……
…………………………………………………………………………………………………
13.  Czego Staś odmówił Mahdiemu? …………………………………………………………
14.  W jaki sposób dzieci poznały Meę? ………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
15.  W jaki sposób dzieci uciekły porywaczom? ………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
16.  Gdzie dzieci znalazły schronienie podczas pory deszczowej? ……………………………
17.  Opisz w 3 zdaniach jak doszło do spotkania Stasia z Lindem, jak ono przebiegało, jak wpłynęło na dalsze losy dzieci?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………...

18.  W jaki sposób Staś i Kali uratowali uwięzionego słonia? …………………………………
………………………………………………………………………………………………….
19.  Co było środkiem transportu dzieci po opuszczeniu baobabu? ……………………………
20.  Wymień 4 gatunki zwierząt widzianych przez dzieci w Afryce …………………………
………………………………………………………………………………………………….
21.  Dopisz imiona lub nazwy
Uwolniony Słoń – ……………              Czczone przez Murzynów, dobre i złe – ……….
Wąwozy na pustyni – …………                            Baobab – …………
Pies Nel – ……     Bezpieczna i urodzajna góra wskazana przez Szwajcara – …………….

22.  W jaki sposób dzieci zostawiały ślady, informacje o sobie? ………………………………
………………………………………………………………………………………………….
23.  Jak Murzyni z kolejnych wiosek przekazywali sobie informacje o podróżnych i władcy słonia? ……………………………………………………………………………………
24.  Jak dzieci zostały uratowane? ……………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
25.  Gdzie po latach zamieszkali Staś i Nel (już jako małżeństwo)? …………………………



1 komentarz: