UWAGA ! Przemówienie jest tekstem argumentacyjnym.
Nie zapominaj o tym!
Celem przemówienia jest zachęcenie do działania w określonej sprawie, zaprezentowanie swojego stanowiska
i przekonanie odbiorców.
Budowa:
Wstęp + AKAPIT: przywitaj słuchaczy, określ temat - o czym będę mówić, sformułuj tezę - jakiego stanowiska będę bronić.
Słownictwo przydatne we wstępie:
Szanowni słuchacze!
Koleżanki i Koledzy!
Drodzy Uczniowie!
Z pewnością słyszeliście o ...
Tematem, który zapewne nurtuje wielu z Was...
Nasze spotkanie jest doskonałą okazją do rozważenia, czy ....
podanie tezy we wstępie:
Sądzę, że ...
Z całym przekonaniem stwierdzam, że....
Z całym przekonaniem stwierdzam, że....
Bez wahania mogę powiedzieć, że...
Rozwinięcie: uporządkowane argumenty, zilustrowane przykładami, podsumowanie cząstkowe argumentu
Budowa argumentu:
1.argument
- akapit
- argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
- przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa
- wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).
Przydatne słownictwo:
Zacznę od tego...
Potwierdzeniem stanowiska, że ....
2. argument
- akapit
- argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
- przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa lub inna nieobowiązkowa
- wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).
3. argument
- akapit
- argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
- przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa lub inna nieobowiązkowa
- wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).
Zakończenie + AKAPIT:
- nawiązanie do wstępu,
- podsumowanie argumentów,
- wnioski końcowe,
- podziękowanie za możliwość wystąpienia.
Z moich rozważań wynika, że...Mam nadzieję, że udało mi się Was przekonaćPodsumowując moje rozważania, jeszcze raz podkreślę, że...
Środki retoryczne przemówienia (chwyty retoryczne - niezbędne!)- pytania retoryczne
- wykrzyknienia
- wyliczenia
- słownictwo nacechowane emocjonalnie
- przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym
- partykuły, np. Jakże tak można? Zrozumcież to!
- metafory
- porównania
- czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my)
- czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy)
- tryb rozkazujący
- pytania retoryczne
- wykrzyknienia
- wyliczenia
- słownictwo nacechowane emocjonalnie
- przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym
- partykuły, np. Jakże tak można? Zrozumcież to!
- metafory
- porównania
- czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my)
- czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy)
- tryb rozkazujący
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz