wtorek, 28 października 2025

Przemówienie - przypominajka dla klasy 8a

UWAGA ! Przemówienie jest tekstem argumentacyjnym
Nie zapominaj o tym!

Celem przemówienia jest zachęcenie do działania w określonej sprawie, zaprezentowanie swojego stanowiska
i przekonanie odbiorców.

Budowa:

Wstęp + AKAPIT: przywitaj słuchaczy, określ temat - o czym będę mówić, sformułuj tezę - jakiego stanowiska będę bronić.

Słownictwo przydatne we wstępie:

Szanowni słuchacze!
Koleżanki i Koledzy!
Drodzy Uczniowie!

Z pewnością słyszeliście o ... 
Tematem, który zapewne nurtuje wielu z Was...
Nasze spotkanie jest doskonałą okazją do rozważenia, czy ....

podanie tezy we wstępie: 
Sądzę, że ...
Z całym przekonaniem stwierdzam, że....
Bez wahania mogę powiedzieć, że...

Rozwinięcie: uporządkowane argumenty, zilustrowane przykładami, podsumowanie cząstkowe argumentu

Budowa argumentu: 
1.argument 
  • akapit
  • argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
  • przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa
  • wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).
Przydatne słownictwo:
Zacznę od tego...
Potwierdzeniem stanowiska, że ....


2. argument 

  • akapit
  • argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
  • przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa lub inna nieobowiązkowa
  • wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).

3. argument

  • akapit
  • argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
  • przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument) - lektura obowiązkowa lub inna nieobowiązkowa
  • wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).


Zakończenie + AKAPIT: 

  • nawiązanie do wstępu,
  • podsumowanie argumentów, 
  •  wnioski końcowe,
  • podziękowanie za możliwość wystąpienia.
Z moich rozważań wynika, że...
Mam nadzieję, że udało mi się Was przekonać
Podsumowując moje rozważania, jeszcze raz podkreślę, że...

Środki retoryczne przemówienia (chwyty retoryczne - niezbędne!)
  • pytania retoryczne
  • wykrzyknienia
  • wyliczenia
  • słownictwo nacechowane emocjonalnie
  • przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym
  • partykuły, np. Jakże tak można? Zrozumcież to!
  • metafory
  • porównania
  • czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my)
  • czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy)
  • tryb rozkazujący

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz