niedziela, 25 września 2016

Wokół porównania

ćwiczenie 1


pracowity jak
 uparty jak


 mądry jak
jak, jakby, jakoby, niby, niczym, na kształt

 Porównanie to zestawienie dwóch zjawisk, przedmiotów lub osób, mające na celu wskazanie zwajemnego podobieństwa. 
np. szybki niczym strzała 

 dumny jak

czwartek, 22 września 2016

Na dobry początek :) środki poetyckie



Polega na skojarzeniu i połączeniu ze sobą (za pomocą słów: jak, jakby, jakoby, niby, niczym, na kształt) podobnych lub wspólnych cech przedmiotów, zjawisk i osób – PORÓWNANIE
Jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów – RYM 


Wyrazy, których nie można wytłumaczyć dosłownie, bo mają one sens przenośny. Oznacza to, że znaczenie jednego wyrazu wpływa, czyli przenosi się na znaczenie drugiego wyrazu – METAFORA (PRZENOŚNIA)
Wyraz, który pełni funkcję określenia rzeczownika. Najczęściej wyrażony jest przymiotnikiem. Określa cechy i właściwości istot żywych, przedmiotów i zjawisk – EPITET 

Nadawanie zwierzętom, roślinom, zjawiskom przyrody czy przedmiotom cech właściwych ludziom – PERSONIFIKACJA (UOSOBIENIE)

Wyraz naśladujący dźwięki – WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY
(ONOMATOPEJA)


Nadanie przedmiotom, zjawiskom przyrody cech istot żywych – OŻYWIENIE (ANIMIZACJA)




Dwukrotne  lub wielokrotne wystąpienie tego samego elementu - POWTÓRZENIE


ZDROBNIENIE


ZGRUBIENIE







 ŚRODKI STYLISTYCZNE
1.    epitet – wyraz (najczęściej przymiotnik) pełniący funkcję określenia rzeczownika, np.ciemny sen;
2.    kontrast – przeciwieństwo, np. biały – czarny, mało – dużo;
3.    wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeja) – wyraz naśladujący dźwięki, np. wr, miau, i jak bór dudni piorun;
4.    ożywienie – nadanie przedmiotom, zjawiskom przyrody cech istot żywych, np.poruszało się duże okno wędrowało;
5.    uosobienie (personifikacja) – nadanie rzeczom, zwierzętom, roślinom cech człowieka, np. Kiedy nadejdzie ten dzień / Przyniesie na wyciągniętej ręce chleb;
6.    porównanie – uwydatnienie cech opisywanego przedmiotu, postaci, itd. przez wskazanie cech wspólnych z innymi przedmiotami, postaciami, itd. Zestawieniu służą następujące łączniki: jak, jakby, niby, niczym, na kształt. Np. (ptaszek) z główką jak makówka;
7.    powtórzenie – dwukrotne, lub wielokrotne wystąpienie tego samego elementu, np.mokra wieś wieczna wieś;
8.    przenośnia (metafora) – zaskakujące połączenie słów, tworzące nowy sens, np. fontanna łez, spajam głazy rymów;
9.    zdrobnienie, np. cielątko, stołeczek, kwiatuszek;
10.    zgrubienie, np. panisko, nochal;



poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Szukamy wskazówek...

Tekst do zadania domowego klas szóstych

Stanisław Soyka "Tolerancja"

Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli otwarcie?
Budować ściany wokół siebie - marna sztuka
Wrażliwe słowo, czuły dotyk wystarczą
Czasami tylko tego pragnę, tego szukam

Na miły Bóg,
Życie nie tylko po to jest, by brać
Życie nie po to, by bezczynnie trwać
I aby żyć siebie samego trzeba dać

Problemy twoje, moje, nasze boje, polityka
A przecież każdy włos jak nasze lata policzony
Kto jest bez winy niechaj pierwszy rzuci kamień, niech rzuci
Daleko raj, gdy na człowieka się zamykam

Na miły Bóg,
Życie nie tylko po to jest, by brać
Życie nie po to, by bezczynnie trwać
I aby żyć siebie samego trzeba dać

sobota, 2 kwietnia 2016

A może coś poczytamy na wiosnę...?

Polecam Wam najnowszą część Mikołajka, zatytułowaną "Wiosna Mikołajka" (autorzy: Rene Goscinny i Jean-Jacques Sempe). Czyta się rewelacyjnie i bardzo, bardzo szybko:) 
Polecam gorąco!!!