wtorek, 29 listopada 2022

Wokół ważnej lektury 

Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”

1.    Co to był Wawer?

2.    Który z bohaterów pisał pamiętnik i dlaczego?

3.    Jak nazywał się harcerski zespół, do którego należeli Alek i Rudy?

4.     Jak nazywali koledzy Alka z powodu jego wysokiego wzrostu?

5.    Jakiego przedmiotu uczył nauczyciel zwany Zeusem?

6.    Kto wsławił się w aferze kopernikowskiej i na czym ona polegała? 

7.    W jakich okolicznościach zginął Zośka?

8.    W jaki sposób Alek uciekł z rąk gestapo?

9.    Który z bohaterów przezywał problem zabijania wroga?

10.Jakie słynne przedwojenne gimnazjum ukończyli chłopcy?

11.Jednym z licznych talentów Alka był talent kulinarny. Ugotował raz zupę z .....

12. Na czym polegała Akcja pod Arsenałem? Podaj przyczyny i okoliczności.

13. Czy znajomość książki jako lektury wydaje Ci się konieczna?


Źródło: Nasze miasto Jacy naprawdę byli bohaterowie „Kamieni na szaniec”? | Nasze Miasto

 

poniedziałek, 28 listopada 2022

 Projekty 8a na podstawie "Małego Księcia"















niedziela, 20 listopada 2022

 Podróż w czasy pozytywizmu - klasa 8

Pozytywizm – epoka literacka
nazwa- z „Kursu filozofii pozytywnej” 1842 r. Augusta Comte’a

pożyteczne                                                 nieufność wobec intuicji, wyobraźni, emocji
prawdziwe
naukowe
rozum
obserwacja
praca dla podniesienia jakości życia

W sztuce – realizm
w literaturze realizm  - Honore de Balzac, Gustave Flaubert, Stendhal, Ch. Dickens,
w Polsce: B. Prus, E. Orzeszkowa

Od kiedy do kiedy? To czas rewolucji przemysłowej, rozwoju prasy, fotografii, filmu, rozbudowy linii kolejowych, wynalezieniu żarówki, telefonu i samochodu.

W Polsce po ROMATYZMIE à rozgoryczenie po upadku powstania styczniowego
romantyzm 1822 – 1864         pozytywizm 1864 – do lat 90. XIX wieku

Na co zwracali uwagę pozytywiści?
praca organiczna
– społeczeństwo jako żywy organizm, by mógł być zdrowy, trzeba o  niego zadbać

praca u podstaw – edukowanie najbiedniejszych mieszkańców miast i wsi

stop powstaniom

pożyteczna twórczość – ma uczyć, kształtować postawy, pokazywać niedolę i krzywdę dorosłych i dzieci

sztuka miała pokazywać rzeczywistość – prawdziwe życie

powstawały powieści, opowiadania i nowele

tematy historyczne „ku pokrzepieniu serc”

prawa kobiet

Twórcy polskiego pozytywizmu:
Henryk Sienkiewicz
Bolesław Prus
Eliza Orzeszkowa
Maria Konopnicka
Adam Asnyk
Adolf Dygasiński
Wiktor Gomulicki
Antoni Sygietyński

środa, 26 października 2022

 Plastelinowy projekt 

Mały Książę w wykonaniu klasy 8e 


















czwartek, 20 października 2022

 Klasa 8  -  Zadanie dla chętnych :)

Podany niżej tekst przerób w stylach (krótkie wypowiedzi): 

a)          urzędowym -  jako urzędowy nakaz picia mleka przez dzieci,

b)          publicystycznym - jako krótkie przemówienie o zaletach picia mleka, 

c)           artystycznym – jako rymowanka o mleku,

d)          naukowym – jako naukowy opis mleka.

 

tekst

Żeby w pełni zdrowym być,
trzeba co dzień mleko pić,
bo gdy mleka nie pijemy,
często kości swe łamiemy.

 

 


poniedziałek, 10 października 2022

 Projekty klasy 8e
na podstawie "Małego Księcia"













poniedziałek, 26 września 2022

Wokół "Małego Księcia"💓 

Katarzyna Sobczyk - Mały Książę (Opole1967)

 

Gdzie jesteś Mały Książę gdzie
Odszedłeś z mej książeczki kart
Czy po pustyni błądzisz
Znów rozmawiasz z echem pośród skał

Czy tam gdzie świeci złoty wóz
Oglądasz Ziemię w swoich snach
Gdzie pozostała z dawnych dni
Niby wspomnienie bajka ta

W maleńkiej Róży kochał się
Książę na jednej z wielu gwiazd
Nie widział przedtem innych róż
Kiedy w daleki poszedł świat

Na Ziemi zwątpił w miłość swą
Tę najpiękniejszą z wszystkich snów
Bo jak miał w jednej kochać się
Gdy ujrzał park z tysiącem róż

Nie wierz swym oczom szepnął wiatr
Jeżeli kochasz sercem patrz

Zrozumiał wtedy Książę to
Że tylko jedna w świecie jest
Ta którą kochał w wszystkie dni
I wrócił znów do Róży swej

Gdzie jesteś Mały Książę gdzie
Odszedłeś z mej książeczki kart
W świecie gdzie nikt nie kocha róż
Na zawsze ktoś pozostał sam

W świecie gdzie nikt nie kocha róż
Na zawsze ktoś pozostał sam

 

czwartek, 16 czerwca 2022

"Świtezianka" Adama Mickiewicza 
na rysunku Patrycji i Wiktorii z 7e 😃



 


wtorek, 31 maja 2022

Lektura uzupełniająca dla klasy 7: 

"Morderstwo w Orient Expresie"
Agathy Christie




AGATHA CHRISTIE - jest najbardziej znaną na świecie pisarką kryminałów oraz najlepiej sprzedającą się autorką wszechczasów. Wydano ponad miliard egzemplarzy jej książek w języku angielskim oraz drugi miliard przetłumaczonych na 45 języków obcych. We Francji sprzedano 40 milionów jej książek

Zobacz ----à Agatha Christie – Wikipedia, wolna encyklopedia

Zobacz ----à Herkules Poirot – Wikipedia, wolna encyklopedia

Zobacz ---à Jane Marple – Wikipedia, wolna encyklopedia

Porównaj ---à Sherlock Holmes – Wikipedia, wolna encyklopedia

1.    Gatunek: to powieść kryminalna zwana też detektywistyczną. Najważniejsze cechy takich powieści to:

·       dynamiczna akcja

·       stopniowe budowanie napięcia

·       najważniejszym wątkiem jest rozwiązanie zagadki przez głównego bohatera

·        detektyw prowadzący śledztwo to osoba o wyjątkowej osobowości, przenikliwości intuicji oraz uporze

·       gra z czytelnikiem – narrator podsuwa różne fałszywe
i prawdziwe tropy, które prowadzą do rozwikłania zagadki

2.    Prezentacja:

Powieść detektywistyczna- " Morderstwo...". by Katarzyna Porębska on Genially

 

3.    Co warto wiedzieć o Herkulesie Poirot?

To fikcyjna postać, która pojawia się w ponad 30 książkach Agaty Christie. Poirot pracował w belgijskiej policji, po czym przeniósł się do Anglii, gdzie rozpoczął karierę prywatnego detektywa. Był zamożnym kawalerem, eleganckim, ekscentrycznym (przejawiało się to m.in. tym, że bardzo dbał o swoje wąsy, miał obsesję na punkcie symetrii i porządku). Bohater był do tego stopnia uwielbiany przez czytelników, że gdy Christie uśmierciła go w jednej z powieści, „New York Times” opublikował jego nekrolog.

 

4.    Co się zdarzyło w Orient Expressie?

Zasztyletowano pana Ratchetta – niebudzącego sympatii bogacza. Wcześniej przez pewien czas otrzymywał on listy z pogróżkami i – powodowany lękiem –prosił o ochronę Herkulesa Poirot. Niestety, bezskutecznie.

 

Kto mógł zabić pana Ratchetta?

Zrobił to jeden z pasażerów pociągu? Który?

1. Nieznany mężczyzna w stroju konduktora, który wysiadł z pociągu.

2. Edward Masterman, kamerdyner ofiary, Anglik, pasażer II klasy.

3. Pierre Michel – konduktor w składzie pociągu, którym podróżował Ratchett, Francuz.

4. Hektor MacQueen, Amerykanin, sekretarz ofiary.

5. Pani Hubbard – pasażerka I klasy, Amerykanka, gaduła, która opowiadała mnóstwo o córce, wnukach i chętnie dzieliła się ze wszystkimi różnymi informacjami.

6. Księżna Dragomiroff – naturalizowana obywatelka francuska, pasażerka I klasy, starsza, szykowna dama.

7. Hrabia Andrenyi – pasażer I klasy, posługujący się paszportem dyplomatycznym.

8. Hrabina Andrenyi – żona hrabiego, piękna i młoda, o nieco egzotycznej urodzie, mająca paszport dyplomatyczny.

9. Pułkownik Arbuthnot – obywatel brytyjski, pasażer I klasy.

10. Mary Debenham – Angielka, guwernantka, podróżująca II klasą.

11. Cyrus Hardman – Amerykanin, pasażer I klasy.

12. Antonio Foscarelli – obywatel amerykański włoskiego pochodzenia, podróżujący w interesach, entuzjastycznie nastawiony do swojej pracy i Ameryki, pasażer II klasy.

13. Greta Ohlsson – Szwedka podróżująca II klasą.

14. Hildegarde Schmidt – Niemka, służąca pani Dragomiroff.

Orient Express – nazwa luksusowego pociągu pasażerskiego, którego trasa o długości 2880 km wiodła z Paryża do Konstantynopola (dzisiejszy Stambuł). Pierwszy skład wyruszył 4 października 1883 roku. Był to symbol komfortu i bogactwa. Luksusowe wagony sypialne i wagony restauracyjne słynące ze swej kuchni sprawiły, że pociągiem podróżowały osoby arystokratycznego pochodzenia, dyplomaci i ludzie biznesu.

Zobacz --à Orient Express – Wikipedia, wolna encyklopedia

 

sobota, 7 maja 2022

 Być jak pisarz...

Przed Wami opowiadania czwartoklasistów. Ich zadaniem było wcielić się w pisarza 
i napisać własne opowiadanie o przygodach Mikołajka i jego kolegach. Oto trzy najlepsze prace. Zdecydowanie rewelacyjnie oddali atmosferę i specyfikę opowiadań J


„Dziwny sen”

                                                                                    Rano tata zerwał mnie z łóżka o 7.00
i wsadził do auta. Zapytałem go, gdzie mu się tak śpieszy? On nie odpowiedział, a wszystko wydawało mi się jakieś dziwne…

                                                                                    Za oknem widziałem kolegów, którzy ujeżdżali byki w kierunku szkoły. Tata wysadził mnie na szkolnym parkingu,
a kiedy szedłem, widziałem Alcesta, który jadł oponę od auta! Stwierdziłem, że zapomniał śniadania... Co za dziwny dzień – pomyślałem, drapiąc się po głowie. W klasie nasza pani miała głowę Abrahama Lincolna. Kazała nam wskakiwać do autobusu, który miał kształt banana. Okazało się, że  jedziemy na wycieczkę do akademii pana Kleksa, a w pewnym momencie Mirmił przeleciał na miotle! Filip, Tosia i Kuki uciekali przed Maksem, który trzymał w ręku czerwone krzesło! Około godziny później jechaliśmy zygzakowatą drogą, a wtedy to się zaczęło… Autobus uderzył w barierkę i wisiał nad przepaścią! Wtedy to zjawił się superbohater, który zwał się Epitet i wciągnął autobus na drogę. Byliśmy uratowani!

                                                                                   Wtedy się obudziłem. Zacząłem płakać, więc przyszli moi rodzice. Opowiedziałem im mój sen i wtedy zrobiło mi się lepiej.

                                                                 Autor: Kacper Górski, klasa 4a 

 

 „Sprawdzian”

Dziś mam sprawdzian z matematyki. Co za dzień! Mama powiedziała, że jak dostanę złą ocenę, to przez miesiąc nie będę mógł wychodzić na podwórko
z chłopakami, tylko do szkoły.

Jednak znowu się nie nauczyłem! Umówiłem się z mamą, że kiedy już opanuję materiał, to będę mógł wyjść na dwór pobawić się w kowbojów. Liczyłem i liczyłem, ale nic mi nie wychodziło… Jasne było, że już nigdy się nie nauczę tej arytmetyki! Słońce świeciło i słyszałem za oknem zabawę Alcesta (to ten kolega, który jest gruby i ciągle je). Oj, jak nie mogłem usiedzieć
w miejscu! W końcu coś mnie skusiło i okłamałem mamę, że już wszystko umiem, po czym wyszedłem do Alcesta. Gdy bawiliśmy się w kowbojów, pokłóciłem się z Euzebiuszem o białego konia. Szybko zleciał nam czas na zabawie. W końcu mama zawołała mnie do domu, zjadłem kolację
i poszedłem spać.

Wstałem wcześnie, więc grzecznie się wykąpałem i zjadłem śniadanie.
W drodze do szkoły spotkałem Alcesta, więc dalej szliśmy razem. Podczas pauzy Ananiasz (to ten, który jest pupilkiem pani i zawsze wszystko umie) przypomniał mi, że mamy dziś sprawdzian z arytmetyki. Chyba wczorajszy dzień będzie moim ostatnim beztrosko spędzonym czasem na podwórku… Miałem nietęgą minę, bo przeczuwałem tragedię…

                                                                    Autor: Michalina Gierlach, klasa 4a

 

„Alcest i ryba”

                                                                        Poszedłem do szkoły. Przed arytmetyką Gotfryd (ten, co ma bardzo bogatego tatę, który wszystko mu kupuje) powiedział, że… Ale nie dokończył, bo zadzwonił dzwonek i skończyła się pauza. Po lekcji zapytałem go, co takiego chciał mi powiedzieć.

- Tata kupił mi wędkę! – wykrzyknął zadowolony.

-Wędkę? – zapytałem zaciekawiony.

- Taką najprawdziwszą, która się składa i można ją zabrać, gdzie się tylko chce – tłumaczył Gotfryd.

- To może wybierzemy się na ryby? – zaproponowałem.

- Świetny pomysł! – zgodził się ochoczo kolega.

Do rozmowy wtrącił się Alcest (to ten, który jest gruby i zawsze coś je).

- O czym rozmawiacie? – zapytał.

- Idę z Gotfrydem na ryby! – krzyknąłem.

- Mogę z wami? – zapytał Alcest.

- Oczywiście! – odpowiedzieliśmy z Gotfrydem równocześnie.

Po szkole, gdy byłem już w domu, pod nasze drzwi przyszli tata Gotfryda
i tata Alcesta. Zapytali, czy – jeżeliby mój tato pozwoliłby, to czy razem
z Alcestem i Gotfrydem poszedłbym na ryby. Tata spojrzał na mnie
i powiedział:

- Dobrze!

- W takim razie  - powiedział tata Gotfryda – Wsiadaj do samochodu.

Szybko wsiadłem i pojechaliśmy nad jezioro, jednak kiedy byliśmy prawie
u celu, samochód się zepsuł i tatusiowie zaproponowali, żebyśmy dalej poszli sami, a oni tymczasem naprawią auto. Więc poszliśmy, a Alcest natychmiast wyciągnął bułkę z czekoladowym kremem i zaczął jeść. Nagle pojawił się nie wiadomo skąd ptak, który porwał mu przekąskę i poleciał, gdzie pieprz rośnie! Alcest się rozpłakał, bo stwierdził, że nic więcej nie ma i że okropnie chce mu się jeść. Gdy dotarliśmy nad jezioro, Gotfryd pokazał nam, jak się łowi i kiedy zarzucił wędkę, za parę chwil wyciągnął rybę! Ten Gotfryd to potrafi mnie zaskoczyć! A kiedy Alcest ją zobaczył, wyrwał z rąk Gotfryda i … ją zjadł! Szybko przełknął, a my staliśmy w osłupieniu, Mie wierząc własnym oczom. Zaczęliśmy tłumaczyć Alcestowi, że ryba była surowa i najpierw należy ją usmażyć na patelni. A on od razu bardzo źle się poczuł, więc postanowiliśmy wracać do tatusiów. Kiedy powiedzieliśmy im, co zrobił Alcest, od razu zdecydowali zadzwonić po ambulans….

                                                                                    Następnego dnia Alcesta nie było 
w szkole. Nasza pani powiedziała, że Alcesta zabrano do szpitala, ale wkrótce do nas wróci, bo czuje się już całkiem dobrze. Trochę mnie to uspokoiło,
w końcu to mój najlepszy przyjaciel. Było mi go żal, chociaż łowienie ryb bardzo mi się podobało.

 

                                                  Autor: Jan Łaba, klasa 4a